besättning

Besättningen på Randivåg

Besättning på Randivåg är Sven-Gösta Rundqvist och Lisa Köhler Rundqvist. Vi kommer från Göteborg och har båda seglat sen vi var barn.

Sven-Gösta har segling och båtliv i blodet då mammas familj var fiskare och somrarna tillbringades på Styrsö i Göteborgs skärgård. I scouterna lärde han sig segla: optimist, OK-jolle och bohusjolle och senare även havskryssare i färder i Bohuslän. Sjöscouterna lärde också ut sjövett, navigering och båtunderhåll. Skepparexamen lästes under militärtjänstgöringen. 1977 började planerna på långfärder ta fart då den egna L32:an plastades. Det tog fem år att bygga inredningen, men Svinga seglades varje sommar under byggtiden. 1984 - 85 gick resan till Västindien och tillbaka till Göteborg. På hemvägen kom Lisa med som gast.

Lisa, som bodde i Uppsala som barn, började segla på Orust under sommarloven. Första segelbåten i familjen var en vackert röd och vit Gavott som inköptes 1967. Nästa båt blev en J14 - Stormfågeln - som utnyttjades flitigt under ett antal somrar. Den var utrustad med bomkapell så det gick att sova på de hårda bänkarna under "kappen". Men man fick flytta runt all utrustning innan läggdags. För att lyssna på väderrapporten tog man med sig radion upp på ett berg (för att få bra ljud) och på den tiden slutade rapporten om vindstyrkor med "Borkum riff" (utanför ön Borkum i Tyskland). Där någon stans föddes tankarna på långsegling. Turerna gick längre bort i Bohuslän med nästa båt - Liran - en Misil 1. Den var lyxigt stor på drygt 7 meter, hade 4 kojer och kokplatta nere i ruffen.

Navigation läste Lisa i Uppsala och hon började även som navigationslärare och seglingsinstruktör, först i Uppsala och Stockholm senare i Göteborg. Äventyrslustan tog henne till Västindien som gast på chartersegelbåt och där träffade hon Sven-Gösta.

Från 1985 till 2000 seglade vi Svinga varje sommar till länderna i norra Europa. Till Scottland, runt Irland, längs sydkusten på England, ner i Biscaya, till norra Frankrike, till Holland, Tyskland Danmark och Norge. Svinga var en trygg och säker långfärdsbåt, men tanken på en större båt växte allt starkare. Under denna tide var vi båda också aktiva som funktionärer inom Kryssarklubben Västkustkretsen, Lisa främst inom utbildning, i styrelsen och senare även för Kryssarklubbens räkning i NFB, Sven-Gösta inom tekniska kommitteen.

1998 startade vi bygga OverSeas 40:an Randivåg (namnet kommer från en fiskebåt i släkten). Vi tillbringade all ledig tid med att bygga inredningen, till hjälp hade vi båtbyggare och Arne Apelmans snickeri i Lysekil. 2004 sjösatte vi för första gången och mastade på. Oj vilken känsla att segla den eget byggda båten för första gången! Vi seglade på somrarna och fortsatte med inredningen under några år.

2010 gav vi oss iväg på långsegling med Randivåg. Vår långsegling har inget geografiskt mål utan målet är att uppleva nya länder, djur & natur, kulturer och människor. Vi vill kunna se världen i vår takt, utan massa "måsten" och utan att vara uppbundna av tidsplaner. Först några år i Europa och sen ger vi oss ut över de sju haven. Vi får se hur många vi kommer segla på...